Monday, May 24, 2010

~cInTa, ApAkAh EnGkAu UnTukKu?~ ..::..part 1..::..

"IENA!!!!!!!!!!!!!" jerit mak memanggil namaku bila melihat aku masih lena di atas katil. "Iye, iye..Iena bangun ni," ujarku bila tersentak mak menjerit memanggil lantas mengejutkan aku dari tidur yang lena. Mak nila..kacau daun btul la..org tgh syok2 mimpikan Adam ni. "Dah pukul brp ni?x reti2 nk bangun lagi ke?Subuh dah nak abes dh ni" bebel mak bila aku masih bermalas-malasan di atas katil. Dengan lemah longlainya, aku bangun mengambil tuala lalu menuju ke bilik air. 'Hish, malasnyer aku nk pegi sekolah..apsal la manusia ni kna pegi sekolah??Sapa ler yg cipta sekolah?' rungutku dlm hati. 'Nasib baikla ada Adam kt sekolah..bersemangat la sikit aku nk pegi sekolah ni..' gumamku sendirian.

"Hari ni Iena pegi sekolah naik basikal tau. Abah ada keja sikit. Lepas ni pula Abah kena pegi sekolah Fahim." kata Abah kepada aku sewaktu aku baru nak sarapan. 'Hish, Abah nila..org dahla lambat..kna naik basikal pulak..mesti si Imani dah pegi dulu sbb aku lmbt sgt..terpaksa la pegi sorang2 ni.' rungutku dlm hati. Imani, kwnku yg selalu pegi ke sekolah bersamaku tiap kali aku kna naik basikal. Selesai sarapan, aku b'gegas mengayuh basikal sekuat hati. "Kayuh baik2..jgn laju2 sgt..x lari sekolah tu.."nasihat mak tiap kali aku kna naik basikal pegi sekolah. Aku pun hanya mengangguk krn x mau dia bimbang ttg diriku.

Sesampainya aku di sekolah, "fuh, nasib baik pintu pagar x tutup lg..lau x mati aku kna ceramah free ngan cikgu disiplin..". Setelah parking basikal yg x brp lawa tp masih boleh dipakai tu, aku pun pecut menuju ke klas 4 Sains 2 yg terletak dkt dgn kwsn asrama. 'Hish, pesal klas ni jauh sgt? cikgu pun satu, letak klas kitorang jauh2' rungutku..(asyik merungut jer Iena ni kan?)tiba2..aku terpandang seseorang yg aku sgt admire..sape lg..Adam laa..mak aih..hensemnyer dia...dgn tie, baju yg dimasukkan dlm seluar, lengan baju yg pnjg dilipat hingga ke siku dan beg galas merahnyer...gaya yg simple tp mampu mencairkan hati setiap yg memandang. Merupakan seorang pengawas, p. ketua klas..dan mcm2 lg jwtn dia, menjadikan dia diminati ramai krn daya kepimpinannya yg jelas terserlah. Aku yg tgh kalut2 ni..lekas2 membetulkan apa yg x btul..dpn Adam kenalah nmpak ayu (control cun ler katakan). Adam sentiasa bersama rakan2nya dan hampir setiap pg, kami akan bertembung krn Adam tinggal di asrama dan kelasnya terletak hmpir dgn pintu gate sekolah. Jadi hampir setiap pg kami akan bertembung dan bertentang mata..dan tiap kali mata kami bertembung, aku akan cair dan toksah cakapla..mcm nk gugur jantung ni bla terpandang muka dia yg ensem tu..(lps tu lg kuch kuch hota hai pun t'psg..ehh..apa ni? silap2..)aku pun mula la berangan bila nmpak jer Adam ni. Tiba-tiba aku tersedar...alamak aku dah lambat la...matila aku kna ngan cikgu ni..aku pun berlari2 anak menuju ke klas...tp sebelom tu...toleh belakang dulu...mna le taw kot2 Adam akan toleh pndg aku gak..hampeh..dia terus je jalan tnpa pndg kiri dan kanan...sob3...

(bersambung...tunggu part 2 plak ek..)ni part 1 bru..watak Iena ni nmpk mcm suka merungut kan..tp tulah realiti remaja skg...tipula lau kta x pnah merungut.. sy, sbg penulis...meminta maaf jika ayat yg digunakan berbunyi kasar atau boleh menyinggung perasaan sbrg pihak...ayat yg digunakan hanyalah sbg ayat yg x m'bawa ape2 mksud..ia cuma rungutan watak yg x disengajakan...faham kan??ok....bgus2..hehe

No comments: