Tuesday, May 25, 2010

~cInTa, ApAkAh EnGkAu UnTukKu?~ ..::..part 2..::..

Aku pun bergegas naik ke tgkt 2 bangunan kelas aku. Dari jauh aku terdengar suara Sir Dzul. 'Alamak, sir dah masuk. Matila aku pasni...nasib baik keja dia bg smlm aku dh siap...xpe2.. rileks2.. chill2' gumamku sendirian. Dengan langkah yg t'ketar2 aku masuk ke dlm klas. "Sir, sy taw sir nk ckp ape..xpe sy dh taw..sir x pyh susah2 nk ckp sbb sy dh taw..". "Apa yg sy nk ckp?"tny sir kpd aku. "Apa yg sir nk kata?" tnyku kpd sir balik dgn wajah blur aku. "Kamu nikan, mmg nk kna ngan sy kan?Dahla dtg lmbt..masuk x bagi salam....ni keja yg sy bagi smlm dh buat ke blom?" tny sir dgn muka serius smbil t'senyum. 'Sir ni btul ke marah?Muka serius tp senyum. Xkan sbb aku lmbt nk hangin satu badan. Mcm x biasa plak aku dtg lmbt.' gumamku di dlm hati. "IENA!!! Sy ckp dgn kamu ni. Yg kamu pndg muka sy semacam ni knp? Tawla sy hensem." Eh sir ni, smpt lg berlawak. "Bu..bu..buat..dah siap dah. Tinggal nk hntr jer" kata aku dgn gagap tp t'selit rasa bangga sbb aku taw, akulah satu2nyer pelajar dia yg slalu siapkan keja yg dia beri. (bkan puji diri sndiri)"Haa..bagus..nasib baik kamu dh siap..kalau x.."kta sir smbil t'sengih. Aku memandang ke arah kawan2ku..kurang asam..ade ke patut diorang gelak...siap ade yg buat thumbs up lg..nnt korang..kna la pasni."Ok, lusa kita akan adakan smbutan hari guru. Semua wajib dtg. Jgn nk memonteng. Ni kamu, Azli..asyik nk memonteng jer bila ada majlis2 mcm ni. Sesape ponteng sy report kt pengetua.." kata sir dgn muka garang yg dibuat2..

KRINGGGGGG!!! Ketika waktu rehat, "weh, korang hari ni ada ape kt kntin?" tnyaku kpd kwn2ku. "Ko ni, ari ni kan Rabu..Rabu ape lg..mee kuah le. dh 4 thn skola pun xreti2 lg ke cik Iena oii.."kata Nad. "Oh, yeker..akukan jrg mkn kt kntn..jgn le mrh." "Bila pulak aku mrh? Cptla..dh tnggl 15 minit jer rehat kta..kang abis mee kuah tu nnt." Sesampainya di kantin.."Weh..cptla mee kuah mcm nk abes je tu.." mrh Nad bla tgk aku & kwn2 yg lain b'jln perlahan. Ape lagi kitorang pun berpusu2 utk m'beli mee kuah. Fuh..nasib baikla blom abes.."Alamak, korang..sudu dh abisla..mcm mn kta nk mkn ni??"kata aku apabila melihat bekas sudu yg sudah kosong. "Apalagi kutip dlm besen pinggan kotor laa..mcm biasa" kata Ami, slh seorg kwnku. "Eh, mn boleh. jatuh standard lau kta kutip sudu dlm besen."bantahku bila m'dgr cdgn Ami. "Tengkorak ko punya standard. Abes tu nk mkn mcm mn? Guna tgn?" mrh Ami bla dgr kta2 aku. "Ni yg aku malas mkn kt kntin ni. Nilah kali terakhir aku mkn kt kntin. Asal nk mkn jer sudu abes. Benci btul." rungutku. "Ko xnak kutip sudah..bia kitorang jer yg kutip." Tiba2, aku t'pandang Adam. Dia berseorangan smbil m'nikmati mknannya. Tp, knp dia pndg kiri & kanan?mcm t'cari sesuatu. Aku pun mula berangan..eh Adam carikan sudu utk aku ke...Alangkah indahnya kalau Adam dgn hensemnyer m'hulurkan sudu pd aku..Mesti kwn2 aku jeles..hehe ni yg best ni..Tiba2..suara Nad menyedarkan aku dr lamunanku.."Iena, ko amek jela sudu aku..aku dah sudah mkn.."kta Nad smbil m'hulurkan sudu pd aku. Aku memandang Adam, dia sambung makan semula. Sedih aku, igt Adam nk carikan sudu utk aku, rupa2nya itu cuma angan2. Tanpa b'lengah2 aku pun ambil sudu dr tgn Nad.

"Balik dr kantin nnt singgah koop jap taw. Aku nk bli biskut la." kta Syu, ketika kami selesai mkn. Sedang b'jln2 menuju ke koop, tiba2 Adam b'jln di sebelah kami. Aku curi pandang Adam, wah hensemnye dia. Dia juga menuju ke koop. Sampai saje kwn2ku trus b'pusu masuk. Aku hnya tunggu di luar dan aku mcm t'nmpak Adam mcm menoleh sedikit ke belakang, iaitu tmpt aku sdg b'diri. 'Adam ni curi pndg aku ke? Hish, aku ni x abes2 nk perasan.Xkan la dia nk pndg aku kan.' kataku di dlm hati. Setelah itu, aku dan kwn2ku be'gegas ke klas m'mandangkan wktu rehat sudah pun abes.

bersambung...........tunggu part 3 plak...

No comments: