Sunday, August 1, 2010

~cInTa, ApAkAh EnGkAu UnTukKu?~ ..::..part 5..::..

Hari2ku kini lebih sibuk b'banding dgn sewaktu aku di form 4 kerana SPM semakin menjelang tiba. Jadualku juga semakin padat dgn kelas tambahan dan timbunan kerja2 sekolah yg diberikan oleh cikgu-cikgu aku. Cikgu2 terutama Sir Dzul yg merupakan guru klas aku sering mengingatkan bahawa tahun ini sgt penting kerana bakal menentukan masa depan msing2. Memandangkan jadual harianku yg semakin padat ini, aku sudah jarang2 b'tembung dgn Adam. Hanya beberapa kali shj dlm sebulan aku akan b'tembung dgnnya di dewan semasa perhimpunan mingguan sekolah. Lagipula, kelasnya t'letak agak jauh dari kelas aku kerana kelas pelajar2 tingkatan 6 diletakkan di satu tmpt yg khusus. Waktu rehat kami juga b'lainan. Jadi peluang utk aku b'tembung dgnnya smakin terhad. Tapi kini aku cuba utk tidak slalu teringatkannya kerana aku x mahu kecundang dlm SPM nanti. Malah, sejak pengetua sekolah mengumumkan bahawa Adam terpilih sbg ketua Kelab Pelajar Tingkatan 6 minggu lepas, dia juga kelihatan agak sibuk dgn tugas barunya itu.

Aku juga b'syukur kerana Cikgu Rosnah, ketua perpustakaan m'beriku kelonggaran utk x b'tugas apabila aku ada klas tmbhn. (*Iena seorang pengawas perpustakaan) Sekurang-kurangnya x pyhla aku t'kejar2 utk b'tugas di perpustakaan & utk ke klas tmbhn. Aku juga gembira apabila Sir Dzul menyampaikan berita m'gembirakan bg aku & semua kwn2ku. "Okay semua, ni Sir nk bgtau kamu satu bnda. Msti kamu suma hepi lau dgr benda ni,"kta Sir Dzul dgn mukenye yg sokmo senyum..(walaupun Sir suke senyum tp dia seorg yg tegas) "Apa dia Sir? Sir nk belanja kitorang mkn kt KFC cawangan yg bru bukak tu ke?" kta Azli. "Kamu ni kan, asyik igt mkn jer. Padahal badan kurus kering mcm rngka kt makmal biologi tu,"kata Sir. "Kahkahkah...Azli rangka tulang kahkahkah" ketawa kwn2ku yg lain apabila m'dengar perlian Sir."Apa pulak Sir, sy gurau jer..abes xde sape nk blanja sy mkn kt KFC bru tu lg.."kata Azli pula smbil t'sengih. Sudah2..berenti gelak..sy nak bgtau, sesape yg dpt A dlm BI, SPM ni sy bg 50 inggt sorang." kata Sir. "Biar btul Sir, A ape? A1 ke A2?"kata aku dgn curiousnye. "X kesahle A1 ke 2..janji A sy bg 50. Ni bukan ape, isaje nk bg korang smgt nk dpt A dlm BI nnt."kta Sir smbil t'senyum lebar. "Ok, Sir yg ckp. Sir x bagi sy tuntut smpai ke umah," kataku pula. "Amboi kamu Iena, bab duit laju jer. Td si Azli yg laju bab makan..ni kamu pulak,"kata Sir smbil geleng kepala. "Orang susah, Sir," kataku pula.

Tiba2 loceng pun b'bunyi. "Jangan lupa buat karangan yg sy suh tu. Sape x buat kna ler jentik telinga ngan sy,"pesan Sir sewaktu kami b'kemas utk waktu rehat. "Weh hari ni Khamis ade laksa, jom mkn,"ajak Syu. "A'ah btul, dh lma aku x mkn laksa kantin,"kata Ami pula. "Eh bukan ko dh mkn laksa mggu lepas ke? Lama mendanye.."kata aku pula. "Lama le tu, ngok oi.."kata Ami pula. Tiba2 aku t'pandang Adam duduk di satu meja di sudut hujung kantin. 'Ape yg dia buat kt cni? Bkan waktu rehat diorang bdak form 6 lepas ni ke?' kataku di dalam hati. Tiba2 aku t'nmpak seorang pelajar perempuan form 4 dtg ke arahnya. Mereka b'bual dan Adam kelihatan gembira sekali. Aku berasa cemburu dan sedih. Siapa tu, kenapa dia b'sama Adam, kenapa Adam kelihatan sgt gembira b'samanya??? Pelbagai soalan menerjah benak fikiranku. "Woi Iena!!Ko t'cegat apalagi? Yg ko usha diorang dating pesal?" kata Nad tiba2 lalu mengejutkan aku dari lamunan. 'Dating???Jadi btul la apa yg aku rasakan. Itu ialah gf Adam. Sedihnya hatiku melihat mereka b'bual,'kata aku dlm hati. "Banyak le ko punye dating..tu adik sedara dia laa.."kata Anni, 'wartawan' 5 Sains 2. 'Eh, bukan kapel upenya..fuh..selamat..bru igt nk drama sikit td.' kataku di dlm hati. "Mana ko taw diorang sepupu?" tanya aku kpd Anni dgn perasaan ingin tahu. "Well, u know me. Cee..xdela..bdak tu dok satu tmn ngan aku..tu yg aku tau tu," kata Anni pula. Walaupun mereka cuma sepupu, tapi jauh di sudut hati aku ttp berasa cemburu kerana perempuan itu b'peluang berbual dgn Adam. Tapi aku harus positive thinking. Diorang berbual kerana diorang sepupu. Titik. "Dahla, toksah sebok hal org..cepatla..nanti laksa abes.."kata Syu pula. Dan hari yg b'nasib baik, sudu x abes lagi..huahuahua..tu la satu masalahnye di kntin ni. Sudu slalu sgt abes.

b'sambung......=)

No comments: