Monday, August 16, 2010

~cInTa, ApAkAh EnGkAu UnTukKu?~ ..::..part 6..::..

Cuma tinggal beberapa minggu sahaja lagi untuk peperiksaan SPM. Hati aku semakin b'debar-debar apabila mengenangkan yang aku masih t'kial-kial dalam subjek Fizik, Kimia dan Biologi. Kadang-kadang aku sedikit menyesal kerana memilih aliran Sains walaupun sewaktu memilih kelas dulu, aku tahu aku sgt lemah dlm subjek Sains. Tapi nak buat mcm mana..sendiri pilih sendiri tanggungla..tulaa..org ambil Sains dia pun nak ambil Sains..Walaubagaimanapun aku tetap mengulangkaji pelajaran demi memastikan aku tidak kantoi dlm subjek2 tu nnt. Rakan2ku juga sudah mula rajin utk ke kelas tmbhn. Kalau dulu bukan main liat lagi nk ke kelas tmbhn, tp kini tanpa disuruh pun masih datang. Hmmm...satu perubahan yg agak bagus..haha..Walaupun sibuk, tapi aku x pernah melupakan Adam. Kami sudah jarang sgt b'tembung kerana sibuk dgn hal masing2. Aku cuma dpt memandangnya dari jauh, itupun ketika waktu perhimpunan. Aku masih teringat ketika aku dan rakan2ku sedang sibuk menguruskan buku kokurikulum pada minggu lepas. Ketika itu, buat pertama kalinya, aku menatap wajahnya secara dekat.

"Iena, tyme rehat kang kta jumpa Cikgu Wahid mintak tandatangan dia utk buku koko ni."kata Nad. "Eh, bukan tyme rehat cikgu pun rehat jugak ke?Nanti tyme kta dtg dia xde mcm mn?"tanyaku pula. "Alaa..kta g jela dlu..kalau dia xde kta jumpa la lepas rehat nnt," kata Nad. "Hish..malas btul aku dgn Cikgu Wahid ni. Selalu xde bila kta cari dia. Tension aku," rungutku.

KRINGGGG!!!!!!(waktu rehat) "Weh, cepatla..kang dia hilang lagi,"marah Nad bila melihat aku masih mengemas buku2 di atas mejaku. "Kejapla ko ni, xkan aku nk tinggalkan meja ni mcm ni"kataku pula. Lalu, aku pun m'capai buku kokurikulum b'wrna biru di dlm beg. Buku ni sebenarnya msti ditandatangan oleh cikgu2 kokurikulum msa p'jumpaan mingguan kokurikulum. Oleh sebab aku dan Nad t'kenal dgn sifat malas nak hadir ke p'jumpaan ni, jadi kami t'paksala cari cikgu kokurikulum utk mendapatkan tandatangan. Buku ni mesti dihantar b'sama dgn tandatangan guru penasihat persatuan b4 SPM..Sebab itulah aku dan Nad agak kalut. Tiba2 aku t'perasankan ada satu kesilapan di atas buku itu, lalu aku mengambil liquid dan memadamkan kesilapan tu smbil b'jalan keluar kelas. Tiba2 aku hmpir t'langgar seseorang. Oleh kerana brek mengejutku yang makan dgn sempurnanya, aku t'selamat drpd melanggar org t'sebut. Lalu aku mengangkat muka dan saat itu, aku berasa masa b'henti seketika. ADAM!!! Aku memandang wajahnya. Dia juga memandang wajahku. Kami b'pandangan seketika dan lamunanku t'henti sebaik shj suara nyaring Nad mengejutkan aku. "IENA!!!Buat apenye lagi tu???B'janggut aku menunggu ko. Cepatla mak datin oi.."jerit Nad. 'Hish Nad ni kan, kacau daun btul. Aku baru nk berangan kejap dh tetiba ade yg mengacau. Sambil b'jalan menuju ke arah Nad aku menoleh ke belakang. Adam b'sama kwan2nya lepak di dpn kelasku. Alaa..tyme aku nk g jumpa Cikgu Wahid la dia nk muncul. Dalam hati, aku sgt gembira kerana itulah kali p'tma aku dapat menatap wajahnya secara dekat.

"Harap2la Cikgu Wahid ada. Aku dah xlarat nak ulang alik ke bilik guru sbb benda alah ni.(*buku kokurikulum)" rungut Nad ketika kami sampai ke bilik guru. "Haa..kamu b'dua ni apehal dtg ke sini?"tanya Sir Dzul ketika aku dan Nad melangkah masuk ke bilik guru. 'Eh, apekehal pulak Sir ade ni. Haish, dhla keja dia bagi aritu x buat lagi' kataku ddi dlm hati. "Kitorang dtg nk jumpa Cikgu Wahid. Nak minta tandatangan utk buku koko ni," kata Nad. Aku mencubit lengan Nad dan Nad tiba2 menjerit. "Apsal ko cubit aku? Sakit le ngok oi,"marah Nad. Aku menarik lengan Nad utk keluar dr bilik guru. "Ko ni, senyap2 la. Kang kantoi kta ponteng p'jumpaan." kataku kpd Nad. "Eh, x pyh tipula. Lagipun suma org tau yg persatuan boling kan x aktif lngsung kt sekolah ni. Mana pnah buat p'jumpaan. Apela ko ni..". "Eh, a'ahla..mn pnah buat p'jumpaan.. patutla kta xpnah dtg.kahkahkah..patutla aku plik..knp p'satuan permainan kta x pnah dtg. "kataku sambil t'segih. "Ko ni memang, selalu sgt mcm ni. Blur x abes2". Lalu kami masuk semula ke dlm bilik guru utk m'dptkan tndatangan. Nasib kami kali ni baik kerana Cikgu Wahid ada di tmptnya.

"As'kum, cikgu. Kami dtg ni nk mnta tndatgn utk buku koko," kata Nad. "Haa.. mari le. Td Sir Dzul ada ckp kamu b'dua dtg td. Tapi tiba2 kamu b'dua keluar," kata Cikgu Wahid, guru penasihat persatuan boling. "Oh, xde pape. Ingat cikgu xde td. Tu yg kami kuar," kataku pula. "Cikgu minta maafla sbb persatuan boling ni x pnah aktif. Maklumla boling kan p'mainan yg tmpat mainnya cuma ada kt mall je, lagipun bajet utk persatuan boling sgt kecil, jadi kta x mampu utk bawa pelajar2 kta ke tmpt tersebut," kata Cikgu Wahid. "Eh xpe cikgu, kami faham. Lagipun kalau aktif bukannya kami ade masa nk dtg sbb bz dgn klas tmbhn,"jelas Nad pula. Setelah itu, kami pulang ke kelas memandangkan waktu rehat yg sudah abes. Sesampainya di kelas, aku memandang sekeliling, mencari Adam di depan kelasku. 'Eh, Adam dh xde. Msti dia dh balik ke kelas dia. Punah harapan nk jumpa dia,' rungutku di dalam hati. Dan hariku b'jalan spt biasanya dgn kelas dan jadual yg padat. Walaupun agak sedih, tp aku ttp gembira dgn ape yg b'laku hari ini.

Bersambung.....

No comments: