Thursday, August 19, 2010

~cInTa, ApAkAh EnGkAu UnTukKu?~ ..::..part 7..::..

Walaupun sudah seminggu bulan Ramadhan memunculkan diri, sangkaanku bhawa jadual harianku yang padat ini akan berkurangan meleset sama sekali. Rutin harianku masih b'jalan spt biasa dan badanku sentiasa keletihan dgn kerja sekolah yg b'timbun2. Aku sedikit lega kerana satu beban sudahpun pergi iaitu masalah buku kokurikulum yg aku rasa sgt tension ketika menguruskannya. Mana tidaknya, setiap kali aku ke bilik guru bersama Nad, Cikgu Wahid mesti tiada. Pergi tandaslah, keluar sekejapla. Kini aku lega setelah m'hantar buku kokurikulum tersebut pada minggu lepas. Aku juga masih ingat kejadian di mana aku hampir t'langgar Adam di hadapan kelasku pada tempoh hari. Sejak itu, aku tidak lagi terserempak dengannya. Aku melatih diriku sendiri utk x terlalu mengingatinya kerana keutamaanku kini adalah SPM dan bukannya dia. Walaupun hati ini sedih apabila x b'tembung dgnnya, aku harus kuat supaya tumpuanku lebih kpd pelajaran terutama subjek Fizik, Kimia, Bio ni. Peperiksaan SPM akan b'mula selepas cuti raya. Aargghh...mengapalah selepas raya? Maknanya x dptla aku nk enjoy raya ni sbb fikiranku akan sentiasa dihantui oleh SPM. Oohh..tidak...

******************

"Iena! Buat apa lagi tu? Cepatla Abah dh tnggu ni. Kang lmbt pulak.."jerit mak memanggilku. "Kejapla..Iena lupa mana Iena letak kalkulator ni,"kataku pula. "Kalkulator buat apa? Kan hari ni kertas BM. Bukannya ada guna kalkulator pun,"kata mak pula. 'A'ahla..hari ni kertas BM. Apala aku ni,' fikirku dlm hati. "Haa..Iena dtg ni. Mak jgn lupa doakan Iena taw. Org kata doa ibu ni selalu termakbul,"kataku kpd mak smbil meloncat ke atas motor. "Cuba naik elok2 sikit. Kamu tu org perempuan. Cuba lemah lembut sikit,"nasihat Abah apabila melihat gayaku menaiki motor. "Oppss, sori Abah. Iena janji Iena x buat lagi,"kataku smbil t'sengih. "Mak sentiasa doakan anak2 mak. Mak x pnah lupa utk doakan kejayaan anak2 mak. Iena nnt jwb soalan baik2 taw. Jgn main tembak jer," nasihat mak kpd aku. "InsyaAllah, Iena akan buat yg t'baik utk SPM ni mak. Don't worry, be happy," kataku kpd mak.

Sesampainya di sekolah, aku terus b'gegas ke Dewan Besar. Keadaan sekolah memang sunyi kerana SPM b'langsung ketika pelajar2 tngktn lain cuti. Konon nak elakkan gangguan. Tiba2, "Iena! Cepatnya jalan,"jerit Zahid, rakan sekelasku. Zahid merupakan antara pelajar terpandai di sekolahku. Dia juga merupakan saingan utamaku dlm kelas. Sewaktu peperiksaan, dia merupakan musuh ketatku kerana dia sering mengalahkan aku. Kadang2 aku akan mempersoalkan knp la si Zahid ni xnak masuk MRSM waktu lepas PMR dulu. Kalau dia masuk MRSM mesti sainganku di kelas akan b'kurangan. Aku juga geram kerana setiap kali dia menang, dia akan t'senyum bangga kerana b'jaya mengalahkan aku. "Kenapa panggil aku?" tanyaku. "Xde ape2, saje panggil ko. Tengok ko jalan laju bukan main, mcm nk kejar sesuatu jer,"kata Zahid. "Oh, aku igt aku dh lmbt tadi. Lagipun aku nk cari budak2 perempuan yg lain. Ko nmpak Nad x?" "Nad?Rasa aku dia tunggu kt tepi surau td,". "Surau ek?Ok la, aku pegi surau dulu,"kataku pula. "Eh, Iena, aku..aku nak.." "Nak ape?Ni apsal gagap tetiba ni? Ni msti mkn kuih raya byk sgt pastu x minum air,"kataku smbil b'fikir ape kena mengenanya dgn gagap dan makan kuih raya x minum air. "Aku just nk ucap good luck dkt ko utk SPM ni,"kata Zahid smbil t'senyum. 'E'eh, hensem jugak Zahid ni bila senyum. Apsal aku x pnah perasan sebelum ni? Hish, ape aku ni. Mana buleh aku puji lelaki lain selain Adam,'kataku dlm hati. "Iena? Ko ok ke?" "Eh, ok2..Cuma aku heran tetiba ko wish good luck kat aku. Btw, timaseh. Ko pun good luck jugak,"kataku. "Oh, aku bukan ape. Ko kan slalu kalah bila b'saing dgn aku. Kesian plak aku tgk. Lagipun aku wish good luck sebenarnye b'maksud smuga ko b'jaya nak kalahkan aku walaupun selama ni ko xpnah b'jaya pun nk buat mcm tu..Hahhaahaha..." kata Zahid sambil ketawa style 'evil'..'Eeiii...geramnya aku. B'lagak btol mamat sorang ni. Nanti ko..tgkla tyme SPM ni teruk ko aku kalahkan,'kataku dlm hati. "Iyalah, ko kan terror. Pelajar kesayangan semua cikgu pulak tu. Dahla, aku dah lmbt ni, chow dlu,"kataku. Lalu aku b'gegas ke surau utk m'cari Nad dan meninggalkan Zahid yg masih tgh ketawa. "Amboi, marah ke? Aku gurau jela. Ko ni suke ambil serius,"kata Zahid semasa aku dah suku jalan meninggalkan dia. "Xdela, happy sgt. Dah lama xkna ejek. Tiba2 kna ejek hari ni rase b'bunga2 hati ni," kataku dlm nada separuh menjerit. Lalu aku terus b'jalan tanpa m'pedulikan Zahid.Align Left

*********************

Dan mggu peperiksaan SPM b'jalan dgn lancarnya tanpa sebarang gangguan. Dan pada hari terakhir SPM, kawan2ku mengajak utk celebrate 'hari kemerdekaan' kami. "Weh, jom pegi KFC cawangan baru bukak tu. Aku belanja, tapi korang bayar..huahuahua.."kata Azli. "Eh, ko ni x abes2 dgn KFC cawangan baru tu. Bukannya ade ape2 yg special pun. Same jer dgn cawangan lama" kata Anni pula. "Ape kata kamu semua celebrate kt rumah sy jer. Sy plan nak buat barbecue nnt. Ape kata?"sampuk Sir Dzul tetiba. "Eh, boleh jer, janji Sir tanggung semua p'belanjaan. Amacam?"kata Hana pula. "Memang la sy yg tanggung semua p'belanjaan dah sbb sy yg nk buat majlis ni.Hish kamu ni pun,"kata Sir Dzul pula. "Ok..set"kata kami semua serentak.

Akhirnya, hari yg dinanti2kan oleh kami semua tiba jua. Dan hari itu, merupakan hari yg bahagia kerana seluruh usaha dan penat lelahku mengulangkaji pelajaran sudah aku curahkan pada kertas2 soalan SPM itu. Masa b'lalu begitu pantas. Sekelip mata, aku sudahpun tamat tingkatan 5. Zaman persekolahanku sudah tamat. Aku tidak akan b'gelar budak sekolah lagi. Walaupun semasa sekolah dulu aku selalu berasa x sabar2 utk tamat sekolah, kini aku berasa sedih utk meninggalkan sekolah tercintaku ini.Hari persekolahanku tamat pada hari terakhir SPM. Aku juga berasa sgt sedih kerana aku xkan b'peluang lagi utk b'temu dgn Adam. Aku mungkin xkan b'jumpa dgnnya lagi. Bagaimana hari2ku nanti?Bagaimana jika aku merinduinya? Bagaimana aku nak tanggung perasaan rindu itu nanti? Ya Allah, bantulah hamba-Mu ini...

Bersambung...

No comments: