Saturday, August 28, 2010

~cInTa, ApAkAh EnGkAu UnTukKu?~ ..::..part 8..::..

   Setelah tamatnya peperiksaan SPM, kerja aku hanya memerap di rumah dgn aktiviti harianku iaitu menonton tv, makan minum dan tidur. Begitulah setiap hari sehingga suatu hari Mak memberitahuku satu berita yg agak mengecewakan. "Iena, memandangkan Iena dh abes SPM, kita akan pindah ke rumah baru yg Abah dh beli kat Ipoh," kata Mak kpd aku. "Pindah? Bila? Kenapa? Bukan Mak kata aritu x jadik ke?"soalku bertubi-tubi. "Kita pindah hujung bulan ni. Memang mula2 x jadik, tp sebab rumah ni kan rumah sewa. Jadi x seronoklah duduk kt rumah sewa tp rumah sendiri terbiar mcm tu jer,". Tapi mcm mana dgn kwn2 Iena? Nnt dh pindah mcm mn kitorang nk contact? Lagipun Iena xde kwn yg tnggl di Ipoh. Mcm mna kalau Iena sunyi? Iena nak keluar dgn sape?"tanyaku lagi. "Laa...henpon kan ade. Ape tu yg femes sgt skarang ni?? Ape ke namenye...Alaa..buk buk tu.."kta Mak pula smbil menggaru kepala yg x gatal. "Buk buk? Ape buk buk? Buku ke?"tanyaku pula. "Ish, kamu ni org muda xkan xtau,". Tiba2 aku teringat ttg satu laman sosial ni. "Pesbuk ke?" "Haa..pesbuk..apele susah sgt nk igt namanye. Iena contact le diorang ikut pesbuk tu. Nnt lau boring ajak le kakak2 keluar,"cadang Mak. Aku hanya mengangguk krna aku x mahu m'bnth keputusamn keputusan Mak kerana kalau aku bantah, Mak ttp dgn keputusannya. Tiba-tiba aku teringatkan Adam. Macam mana ni? Jarak dari Ipoh ke Butterworth bukannya dkt. Agak jauh. Kna tempuh tol. Dhla tol skarang mahal. Minyak pun mahal. Mcm mn kalau aku nak balik sini? Mesti susah kalau nak blk sini. Aku berasa sgt sedih krn aku mungkin xkan dpt b'jumpa dgn Adam lagi. Dahla masa sekolah aku x pernah bercakap dgnnya. Bila dh pndh mesti xkan b'jumpa dah. Wuuuwuuu...sedihnya....

**************

Setelah hampir tiga bulan b'lalu, kehidupan di tempat baru byk mengajarku ttg maksud rindu. Sungguh aku katakan, aku sgt rindukan kwn2ku. Sejak pertemuan akhir kami smsa barbecue kt umah Sir Dzul dulu, aku sudah jarang2 m'hubungi mereka. Masing-masing m'bawa haluan masing-masing. Tapi aku still mesej2 dgn Nad dan cadangan Mak utk gune pesbuk aku lupakan kerana aku xde lg akaun pesbuk. Lagipun nak on9 susah sbb kna kuar pergi cc baru bley on9. Keputusan SPM juga akan kuar x lama lagi. Cuma tinggal seminggu shj lagi utk result kuar. Aku slalu b'doa kpd Allah supaya aku b'jaya dpt keputusan yg m'banggakan. Aku m'jadi semakin b'debar-debar apabila aku pnah termimpi bahawa suma kwn2ku b'jaya tp aku seorang shj yg kecundang. Oh tidak..harap2 tidak. Aku juga risau kalau2 mereka akan m'tertawakan aku kalau2 badanku agak gemuk b'banding smasa hari last kitorang b'jumpa. Al maklumlah keja makan tido jer kat umah.

   "Iena cptla siap. Nnt lmbt pulak kta smpai nnt."panggil Mak. "Kejap2..Iena tgh nk betulkan tudung ni. Senget le pulak,". Setelah m'betulkan tudung aku b'gegas ke kereta kerana kakakku, Alang selaku driver aku pagi tu m'bunyikan hon beberapa kali. Lalu perjalanan ke Buttetrworth, tmpat lamaku b'mula. Selain drpd Alang, Mak, Abah dan abangku, Angah turut ikut sama. Dlm perjalanan, aku teringatkan Adam. Apakah aku akan bertemu dgnnya di sekolah nanti. Sudah tiga bulan aku merinduinya. Walaupun aku sudah b'pindah, tp aku still x boleh lupakan dia. 

   Sesampainya di sekolah, aku mencari kelibat rakan2ku yg lain. Tiba2 aku t'dengar suara Nad menjerit memanggilku dr belakang. 'Mak aih, ayunya la kwn aku sorang ni. Pkai baju kurung wrna pink,'kataku dlm hati. "Weh Nad, ko bukan x suka wrna pink ke? Ni aku yg dh buta wrna atau ko yg t'silap pakai baju?"tanyaku kpd Nad. "Dulu aku mmg x suke wrna pink. Tp ntahla..tgk lama2 mcm cantikla la pulak aku pkai wrna pink,". "Bruwekkkkkkk!!!!Perasan tan sngguh,"kataku smbil m'buat bunyi mcm muntah. "Amboi ko, aku baru nk perasan sikit, ko suka tau spoilkan mood aku. Benci la mcm ni,". "Alaa..merajuk le pulak..alalala..jgn le marah. Aku gurau jaa..."

   Setelah rakan2ku yg lain smpai, kami semua pergi ke bilik mesyuarat di mana result SPM akan diumumkan sekejap lagi. Setelah aku masuk ke dlm bilik tersebut, mataku t'pandang seseorang yg aku sgt rindui. Adam. Apa dia buat kat sini? Bukan sepatutnya budak yg nak ambil result je ke yg patut ade kt sini? Aku memandangnya. Seolah-olah tahu bahawa dirinya sedang diperhati, dia memandang aku. Aku terkejut lantas mengalihkan pandangan ke tmpat lain seolah-olah tiada apa yg b'laku. Dlm hati hanya Tuhan yg tahu betapa aku gembira dpt b'jumpa dgnnya semula. Aku memandang semula ke tempat yg dia duduk. Kosong. 'Eh, mana dia? Bukan tadi dia duduk kt situ ke?Ntah2 dia marah kut aku pndg dia sbb tu dia pergi,'kataku dlm hati. Tiba2 aku m'jadi sedih kerana dia pergi dan panas apabila ramai pelajar yg nak ambil result SPM memenuhi ruang di dlm bilik mesyuarat t'sebut. 

   "Iena, cptla pergi ambil result. Aku dh ambil dh,"kata Syu yg tiba2 muncul di sebelah aku. "Ko dapat berapa?" "Alhamdulillah, bolehlah cukup makan," "Berapa?"tanyaku lagi. "5 A je,"kata Syu. "Weh, Zahid dpt brp? Senyum memanjang je aku tgk muka dia,"kataku. "Ntah, pergila tny dia." "Weh Zahid, ko dpt brp?" Sambil tersengih panjang Zahid b'kata, aku dpt 6 A je..ok laa..capai target aku. Ko dpt brp? B'jaya ke misi ko nak klhkan aku tu?" 'Eeii..nyampah tol aku ngan mamat ni. X abes2 dgn lagak dia,' kataku dlm hati. "Ntah laa..ko kan terror. Msti aku x b'jaya nak kalahkan ko punya. Jgn risaula,"kataku lalu meninggalkan dia keseorangan yg masih tersengih panjang. "As'kum sir,"aku m'beri salam ketika smpai giliran aku nk ambil result. "Wa'salam. Haa..dudukla," pelawa sir. "Sir, kalau sy x ambil result x pe x? Takut ni sir. M'gigil dh sy ni. Mcm org sakit Parkinson le pulak, kataku. "Jangan nak ngada2. Kang kna btul2 sakit Parkinson baru tahu.,". "Eh, x baik tau sir doakan sy mcm tu. Kecik ati sy,". "Xdela..sir gurau jer. Ni haa slip exam kamu." "Sebelum tu sy nk tny dulu, sy dpt lebih atau kurang dr Zahid?"tanyaku. "Heheh...mmm...kang lau sy ckp kamu sedih." Sedih???Maknanya x b'jaya la misi aku ni. Wuuuu..."X b'jayala ni..". "Jangan sedih. Result kamu sma mcm Syu. Kamu dpt 5 A,". "5 je?'tnyaku utk m'dptkan kepastian. "B'syukurlah kamu dpt 5. Ade org x dpt A lngsg tau. Ni 50 rnggt yg sy jnji nk bg dulu,"kata Sir. "Eh, sy dpt? Sape lg yg dpt? Zahid dpt x, sir?" "Kamu sorang jer yg dpt. Zahid dpt B,". Aku berasa sedikit gembira. Walaupun result keseluruhan x dpt kalahkan dia, tp dpt klhkan dlm subjek BI pun cukuplah. 

   Sesudahnya urusan dgn sir, aku keluar dr bilik mesyuarat yg dh mcm tin ikan sardin tu. Aku memandang ramai pelajar duduk sekelompok di sudut hujung bangunan. Lalu aku b'gegas utk m'cari kwn2ku. 'Mak aih, ramainya dh b'tukar fesyen. Azli dgn fesyen rmbut baru style ala2 Noh Hujan kerana dia mmg peminat setia Hujan. Yg blonde rmbut pun ade. Yg dulu sopan santun pkai tudung tetiba tudung melayang pun ade. Yg dtg dgn pakwe pun ade. Ish..ish..apela diorang ni.Baru 3 bulan b'lalu mcm2 transformasi dh jadi. "Ko dpt brp, Iena?"tanya Nad. "Aku dpt 5 je. Yg ko x tnggu aku apsal. Penat tau aku cari ko dlm bilik mesyuarat td,". "Alaa..sorila..aku panas sgt dok kt dlm tu..tu sbb aku kuar dlu,"kata Nad. "Mak aih Azli, btul ke ni ko?"tanya aku. "Btul la aku. Cantik x fesyen aku yg t'baru? Ni style rambut Noh tau,"kata Azli pula. "Cantikla sgt. Tp serius, ko nmpak lain. Nampak mcm berisi sikit. Elok la mcm ni. Xdela dulu mcm rangka tulang kt makmal biologi dulu. Serentak kami semua ketawa dan hanya Azli yg memuncungkan mulutnya. 

   Setelah selesai urusan aku di sekolah, aku dan famili aku pulang ke rumah. Mak dan Abah berasa sgt gembira walaupun result aku cuma 5 A je. Kebanyakan pelajar yg m'dpt result 8 A ke atas semuanya dari kelas aliran agama. Hati ini kembali menjadi sedih. Smpai bila aku nk terus memendam perasaan aku pd Adam? Adakah suatu hari nnt dia akan tahu mengenai perasaan aku? Apakah selamanya aku akan terus menyimpan perasaan ini? Dan aku kecewa kerana hari ini aku hanya dpt b'jumpa dgnnya sekejap shj...Aku b'harap sgt suatu hari nnt dia akan sedar akan kehadiran aku.

Bersambung.............................
  

No comments: