Thursday, September 30, 2010

~cInTa, ApAkAh EnGkAu UnTukKu?~ ..::..part 9..::..

    Kini sudah hampir enam bulan aku tinggal di Ipoh. Di tempat baru, aku memulakan hidup yg baru dengan suasana yg baru. Memandangkan aku tiada kawan di sini utk aku hilangkan rasa bosan, aku telah berkeputusan utk m'buat part time. Lagipula aku b'cadang utk m'beli sebuah lappy bagi memudahkan aku apabila melanjutkan pelajaran kelak. Nak harapkan duit Abah atau kakak2ku, x smpai hati pula. Mereka dah t'lalu byk belanjakan duit utk aku masa aku sekolah dulu. Jadi biarlah aku bekerja dan dapatkannya dengan duit aku sendiri. Aku bekerja sbg cashier di sebuah supermarket tidak jauh drpd rumahku. Walaupun gaji bulanan termasuk bayaran lebih masa, akhirnya cukup utk aku membeli sebuah lappy jenama Dell. Xdela mahal sgt, tp memadailah bagi seorang student.

   Ketika result permohonan ke matrikulasi keluar pada dua hari yg lepas, aku berasa sgt kecewa kerana permohonanku gagal. Sir Dzul menasihati aku supaya mebuat rayuan bagi membolehkan aku diterima di matrikulasi. Berlainan pula dgn Abah. Abah mahu aku menjadi seorang guru. Walaupun menjadi guru bukanlah cita-cita sebenar aku, tapi demi menjaga hati dan perasaan Abah, aku still buat permohonan utk masuk ke maktab perguruan. Sehinggalah result temuduga utk kemasukan ke maktab keluar baru2 ini, Abah begitu gembira apabila aku lulus utk ke peringkat temuduga. Aduhai, aku dahla lemah bab2 temuduga ni. Temuduga itu akan diadakan pada minggu hadapan. Oleh sebab aku tidak berminat utk menjadi seorang guru, aku tidak begitu melakukan persiapan utk ditemuduga. Aku x berminat utk mengambil tahu langsung kerana aku terlalu sibuk bekerja. Jadi pada hari temuduga itu, dunia aku m'jadi tunggang t'balik. Segalanya tidak menjadi.

    "Iena!!! Cepatla sikit. Temuduga tu pukul 10 kan. Sekarang ni dah dekat pukul 9 dah. Nanti lambat susahla, " panggil Abah. "Kejap2, org tgh pakai tudung ni. Kejap lagi Iena datangla. Mak, elok x penampilan Iena? Tudung elok x? "tanyaku pada Mak. "Elok dah. Cepatla, kamu ni kalau x lambat x sah," ngomel mak pula. "Abah, sijil tu Iena bawa yg ori je tau. Malasla photostat,". "Eh, kenapa x photostat? Nanti kalau dia mntak mcm mn?" tanya Abah pula. "Xdenye dia mintak. Lagipun nak buat ape? Dia just nak tgk jer," kataku pula. "Sukahati Iena laa. Abah ikut jer. Temuduga ni betul ke dekat Chemor? Setahu Abah maktab yg kat Perak ni dkt Ulu Kinta," tanya Abah smbil mengerut2kan dahi. "Eh, betulla dkt Chemor. Iena tgk dkt surat twran tu dia tulis dkt Chemor. "Tapi kenapa Abah tgk surat tawaran kamu ni mcm pelik jer. Warna biru. Patutnya warna putih la kan, "kata Abah. "Entah, mungkin dia rase cantik kut letak wrna biru. Biarla. Tadi Abah kata dah lmbt. Jomla cepat.

    Ketika dlm perjalanan, Abah bertanya kepadaku. "Iena, dah 2 3 kali Abah pusing kat area Chemor ni. Xdepun alamat ni," kata Abah. "Entahla, Iena pun plik. Cuba tanya kat lelaki tepi jalan tu,". "Encik, tumpang tanya. Dkt mn alamat ni?" "Ini dekat Ulu Kinta ni encik. Kan dia tulis kat cni mktb perguruan Ulu Kinta. Knp cari dkt Chemor pulak?kata lelaki separuh umur t'sebut. "Ooh..dekat Ulu Kinta. Haa..betulla dkt Ulu Kinta. Iena ni, Abah ckp dari td dkt Ulu Kinta x percaya. Kan x psl2 kna patah balik. Terima kasih encik, "kata Abah smbil mengangkat tgn tnda terima kasih. 

    Sesampainya aku di maktab tersebut, aku terus b'gegas ke tmpat temuduga yg terletak di perpustakaan. Aku nmpak seorang perempuan remaja seusia dgnku sedang duduk di satu meja. Melihat gayanya, aku yakin dia juga hadir utk temuduga. Aku meramahkan diri b'tanya padanya. "Awak, temuduga jugak ke?" "A'ah. Baru smpai ke?" "Haa...baru sampai. Saya Iena. Pukul berapa temuduga ni start? Bukan patut pukul 10 ke? Ni dah 10.10 ni,". "Oh, penemuduga tu srh tnggu smpai yg lain smpai. Saya Lisa. Selamat berkenalan,"katanya sambil m'hulurkan tgn utk b'salaman. Sambil menyambut salamnya, aku b'tanya, "Awak bw ape utk temuduga?. Mcm tebal jer fail tu. Boleh saya tgk fail awk?" "Oh, boleh2. Biasala salinan sijil, salinan IC dan suma2 tu. "Eh salinan sijilo kena ke? Sy x bw pun. pastu knp surat tawaran awak wrna putih? Sy punya wrna biru,"kataku dgn hati yg b'debar2. "Wrna biru? Tgk sikit. Laa...ini bukan surat twrn. Ini just pengumuman keputusan temuduga tu. Salinan pun awk x bawa? Awk x tgk ke dkt laman web tu. Kan ade tulis senarai benda yg kna bawa. Siap dgn penampilan ketika dtg temuduga,". Pada saat aku m'dgr kata2nya, aku berasa spt nak pengsan. Tiba2 rasa menyesal pulak x ambil tahu psl temuduga ni dulu. Aduhh, matila aku. Mn nak photostat sijil ni?Penampilan? Menurut Lisa kna pakai kasut sarung wrna hitam. Tapi aku pakai sndal heels wrna putih. Aduyai..teruk btul la aku ni. Xpe buat donno jer. Selamba jelah. Lagipun aku bkannya b'minat nak jd cikgu.

    Ketika di dlm bilik temuduga. "Mana salinan sijil dan surat twrn awak?" "Err..sa..sa..saye.. terlupa puan. Saya kelam kabut tadi. Jd tertinggal, "kelentongku. "Baik awk prgi photostat dkt library skg. Kta nak start temuduga dah ni. Dan aku pun kelam kabut pergi photostat. "Ok, now we will do the group interview first. Do a conversation on Discipline. I repeat, Discipline," kata seorang penemuduga. 'Conversation? Conversation tu ape? Aduh, lupa lak maksud conversation ni. Conservation? Eh itu ape..kan bagus kalau dpt kamus ni,' kataku dlm hati. Tiba2 seorang peserta temuduga b'cakap mengenai disiplin. Diikuti pulak dgn peserta di sebelahnya. Yg di hadapan pula. Mak aih, aku sorang jela yg belum ckp ni. Ah, belasah jela ckp ape2 pun. 

    Dan ketika ujian b'tulis pula. "Please choose the answer 4 each question,"arah penemuduga td. Alamak, apsal borang OMR? Aku dahla x bw pensil. "Err..puan, eh Madam, may I borrow a pencil?" "U don't even bring a pencil?"tanya penemuduga tu dgn muka yg garang. "Hehe..no..I only bring a pen." "It's ok. Use mine." kata penemuduga yg lain. Dan aku pun pulun jwb soalan tersebut. Ketika temuduga individu pula. "Why u are so clumsy, my dear?" tnya penemuduga yg bg pnjm pnsil td. "Oh, actually, I was busy working, and that's why I don't have time to prepare for the interview,"kataku smbil b'fikir entah btul ke tidak grammar aku ni.  Dan interview pun b'jalan dgn lncar. Sesudahnya interview, aku berasa lega yg teramat sgt. 

   Lalu aku keluar m'cari Abah. Abah sedang menunggu aku di hadapan library. Lalu aku pun menceritakan ttg apa yg b'laku. Nasib baik, Abah x marahkan aku. Cuma dia menasihati aku supaya melakukan persiapan dlm apa jua yg hndak kta lakukan. Selepas temuduga aku pulang ke rumah. Dan aku tiba2 teringatkan Adam. Entah apa yg dia lakukan sekarang.....

Bersambung......

No comments: